Kost og hverdagen med stomi

Jeg fik de her spørgsmål i min indbakke i dag - og jeg er så glad for at modtage spørgsmål og beskeder med jeres historier i min indbakke, så bliv endelig ved med det. Jeg forsøger altid at svare så godt som muligt 🥰

Hvis vi nu starter med kosten.. Nærmest alle med enten Colitis eller Crohn har forskellige madvarer de ikke kan spise. Men ens for alle er det, at selvom noget gør sig gældende for den ene er det ikke ensbetydende med at det også er gældende for den anden. Nogle tåler ikke så godt kød, andre tåler ikke gluten, laktose, frugtsukker osv. osv. Jeg vil derfor meget nødigt komme med en guide til hvordan andre skal spise - jeg kan dog fortælle om min egen kost og hvad jeg kan og ikke kan spise.

For det første .. Jeg ELSKER mad! Jeg er et kæmpe madøre. Jeg har altid været ret tynd og har aldrig rigtig tænkt over hvad jeg spist, jeg skulle bare syntes det var lækkert at sætte tænderne i. Sådan er det stadig lidt. Efter jeg er blevet mor har jeg dog noget lettere ved at tage på, eller nok at få de der bløde mor-kg på maven til at forsvinde. Jeg har ikke bare én sød tand. Jeg har et kæmpe sødt tandsæt. Jeg snacker hele tiden hvis jeg kan komme til det. Slik, kage, snøfler you name it.. Formentlig derfor mor-maven ikke rigtig forsvinder.

Men efter jeg har fået stomi er der dog enkelte ting jeg skal holde mig fra ellers går min mave amok.

- Gulerødder er et absolut no-go for mig. Uanset om det er rå, råkost eller stegte/kogte. Min mave vil dem simpelthen ikke. Den stopper fuldstændig til, og det gør møg ondt.
- Champignon kan min mave i bund og grund godt. De kommer bare ud i de stykker som jeg sluger det, hvilket også kan gøre ret ondt hvis jeg ikke får dem tygget ordentligt.
- Løg! Én ting er at jeg ikke kan lide det, men det kan min mave heller ikke. Jeg får så enormt meget luft i maven at det gør ondt. Og så meget luft betyder også mange lyde fra Robert og en pose fyldt med luft som så hele tiden skal tømmes fordi luftfilteret simpelthen ikke kan følge med.
- Grønsager sådan helt generelt, med mindre det er fuldstændig skam kogt/stegt. Friske rå grønsager er bare for hårdt for min tarm at nedbryde og så stopper det til.

Ting min mave derimod er enormt glad for, som andre “normale” mennesker nok ikke ville se som en god kost

- Salt! Uden min tyktarm er der ret mange salte fra ens krop som bliver skyllet direkte ud af kroppen, så for at have en fornuftig saltbalance kræver det godt med salt på maden (eller salt chips eller popkorn)
- Kød. Især det røde. Det er altså bare noget min tarm ved hvordan den skal håndtere.
- Fedtstoffer. Er maden godt fedtet/friturestegt/sovset ind i fed sovs, så glider det også igennem uden problemer.

Så nu hvor vi herhjemme er begyndt på “få mor maven væk”, så står maden for det meste på en form for kød med enten bønnefritter eller kål salat til, eller noget wok hvor grønsagerne bliver godt kogt igennem. Ikke super inspirerende, men min tarm er glad og både min og kærestens vægt er glad. Så må frituremaden desværre vente til der lige er plads til et cheatmeal.

Mht. hvordan min hverdag med stomi er, så er den ikke så meget anderledes end “normale” uden stomi. Eneste forskel er, at en del at min morgenrutine er at skifte en pose på min mave. Ellers absolut ingen forskel.
Den sidste del af svaret var heldigvis ikke så langt og kompliceret som første del, ellers var det godt nok også blevet et langt indlæg.

Tak fordi du læser med

Husk du også kan følge mig på instagram eller på facebook

Synes godt om

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229